Siirry kohtaan sisältö

Unilever myy Ekaterra-teeliiketoimintansa CVC Capital Partners Fund VIII – sijoitusyhtiölle 4,5 miljardilla eurolla

Illustration of two people picking tea leaves in a field

Lontoo 18. marraskuuta 2021 – Unilever ilmoitti tänään tehneensä sopimuksen maailmanlaajuisen Ekaterra-teeliiketoimintansa myymisestä CVC Capital Partners Fund VIII -sijoitusyhtiölle 4,5 miljardilla eurolla käteisvapaana ja velattomana (CFDF).

Ekaterra on maailman johtava teeyritys, johon kuuluu 34 brändiä, kuten Lipton, PG tips, Pukka, T2 ja TAZO®. Vuonna 2020 yrityksen liikevaihto oli noin 2 miljardia euroa.

Unileverin toimitusjohtaja Alan Jope: "Keskitämme portfoliotamme vahvemman kasvun alueille, mikä on tärkeä osa Unileverin kasvustrategiaa. Päätöksemme myydä Ekaterra on osa tätä suunnitelmaa."

"Olemme ylpeitä siitä, että teeliiketoiminnalla on paikka yrityksemme historiassa. Teeyhtiö Ekaterralla on vahvoja brändejä, ja sen toiminta kattaa koko maailman. Odotamme innolla, että pääsemme näkemään Ekaterran menestyvän CVC:n omistuksessa.Haluan kiittää jokaisen teebrändin parissa työskennelleitä kollegoitamme heidän vahvasta sitoutumisestaan teeliiketoimintaamme ja toivottaa heille hyvää jatkoa."

CVC Capital Partnersin toimitusjohtaja Pev Hooper:"Ekaterra on upea yritys, jonka johtavat tuotemerkit ovat luoneet sille vahvan perustan. Arvostan myös sen tarkoituspohjaista lähestymistapaa tuotteisiinsa, ihmisiinsä ja yhteisöihinsä. Ekaterralla on vahva asema houkuttelevilla markkinoilla, mikä vauhdittaa sen kasvua ja tukee sen työtä kestävän kehityksen puolesta kategoriansa johtavana yrityksenä. Odotamme innolla yhteistyötä tiimin kanssa koko Ekaterran potentiaalin hyödyntämiseksi."

Ekaterran toimitusjohtaja John Davison sanoo: "Ekaterra on vahva ja kasvava yritys, jolla on edessään mielenkiintoinen tulevaisuus uuden omistajansa CVC:n kanssa. Odotamme innolla matkamme seuraavaa vaihetta maailman johtavana teeyhtiönä."

Kaupan toteutuminen edellyttää henkilöstön edustajien kuulemista ja asianmukaisten viranomaishyväksyntöjen saamista. Kauppa saadaan todennäköisesti päätökseen vuoden 2022 toisella puoliskolla. Kauppaan ei kuulu Unileverin teeliiketoiminta Intiassa, Nepalissa ja Indonesiassa eikä Unileverin osuus teejuomia valmistavissa Pepsi Lipton -yhteisyrityksissä ja niihin liittyvissä jakeluliiketoiminnoissa.

Tietoa Ekaterrasta

Ekaterra on maailman johtava teeyhtiö, jonka brändejä ovat muun muassa Lipton, PG tips, Pukka, T2 ja TAZO®. Yhtiöllä on 11 tuotantolaitosta neljässä maanosassa ja teeplantaaseja kolmessa maassa. Se tukee kuluttajien hyvinvointia hyödyntämällä kasvien uudistavaa voimaa. https://ekaterratea.com/

Tietoa CVC Capital Partners -sijoitusyhtiöstä

CVC on johtava pääoma- ja sijoitusneuvontayritys, jolla on 25 toimipaikan verkosto Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Sen sijoitusvarojen arvo on noin 125 miljardia USD. Vuonna 1981 perustetulla CVC:llä on yli 165 miljardin Yhdysvaltain dollarin suuruiset sitoumukset maailman johtavilta institutionaalisilta sijoittajilta yksityisten osake- ja luottostrategioidensa kautta. CVC:n hallinnoimat tai sen neuvonnan piirissä olevat varat sijoitetaan yli 100 yritykseen eri puolilla maailmaa. Niiden vuosittainen liikevaihto on yhteensä yli 100 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja ne työllistävät yli 450 000 henkeä. Lisätietoja CVC:stä osoitteessa https://cvc.com