4. Unileverin kaikki sähkö peräisin uusiutuvista lähteistä viidellä mantereella

Unileverin kaikki sähkö peräisin uusiutuvista lähteistä viidellä mantereella

Lontoo/Rotterdam – Unilever julkisti tänään, että yrityksen viidellä mantereella sijaitsevien tehtaiden, toimistojen, tutkimus- ja kehityskeskusten, datakeskusten, varastojen ja jakelukeskusten sähköverkon kautta saama sähkö on nyt 100-prosenttisen uusiutuvaa.

Solar panels. Unilever has worked with partners around the world to generate renewable electricity at its own sites, with solar power in use at Unilever facilities in 18 countries.

Unileverin siirtyminen uusiutuvaan energiaan on toteutettu mahdollisimman pitkälti tukemalla kehitystä paikallisilla sähkömarkkinoilla. Unilever hankkii sähköverkon kautta saatavasta sähköstä 38 prosenttia sähkönhankintasopimusten (PPA) ja ekosähkön tariffien kautta.

Kun tämä ei ole ollut mahdollista, Unilever on hankkinut uusiutuvan energian sertifikaatteja (REC), joilla käydään avointa kauppaa ja edistetään uusiutuvan sähkön tuotantoa.

The Climate Groupin RE100-aloitteen johtaja Sam Kimmins toteaa:

”Unilever on ansainnut onnittelut. Kokonaan uusiutuvaan sähköön siirtyminen viidellä mantereella tarkoittaa, että yritys on nopeasti saavuttamassa RE100-tavoitteensa olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. RE100-aloitteeseen osallistumalla Unileverin kaltaiset globaalit yritykset voivat tuoda esiin kasvavaa kysyntää ja lähettää selkeän viestin markkinoille, joilla uusiutuvien energiamuotojen saatavuus on vielä vähäistä. Yritykset haluavat hankkia uusiutuvaa sähköä paikallisesti ja edulliseen hintaan – ja ne haluavat sitä nyt.”

Tämänpäiväinen uutinen edeltää Unileverin astumista lavalle New Yorkin ilmastoviikon avajaisseremoniassa ja osallistumista YK:n ilmastokokoukseen, jossa Unilever yhdessä muiden yritysten ja valtioiden johtajien kanssa puhuu sen puolesta, kuinka tärkeää maapallon keskilämpötilan nousu on rajoittaa 1,5 celsiusasteeseen Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti.

Unileverin saavutus on merkittävä askel kohti sen tavoitetta muuttaa toimintansa hiilineutraaliksi ennen vuotta 2030. Unilever on tehnyt työtä kumppaniensa kanssa ympäri maailmaa luodakseen uusiutuvan sähkön tuotantoa myös omille toimipaikoilleen. Unileverin laitoksissa 18 maassa käytetäänkin nykyään aurinkoenergiaa.

Unileverin toimitusketjupäällikkö Marc Engel kommentoi:

”Ilmastonmuutos on yksi kiireellisimmistä haasteista, joka koskettaa meitä kaikkia. Tiimimme on tehnyt kovasti työtä uusiutuvan energian sopimusten parissa viidellä mantereella ja vauhdittanut 100-prosenttisesti uusiutuvaan energiaan siirtymiseen liittyvien tavoitteidemme saavuttamista.”

”Työtä tietenkin riittää vielä. Toivomme silti, että pystymme esimerkillämme innostamaan muita ja todistamaan, että ilmastonmuutosta vastaan voidaan taistella ja että ilmaston lämpeneminen on mahdollista rajoittaa 1,5 celsiusasteeseen. Uusiutuvilla onnistumme.”

Tänään julkistettuun saavutukseen ovat vaikuttaneet merkittävästi Unileverin investoinnit energiatehokkuusohjelmiin. Niiden myötä kokonaisenergiankulutus on laskenut 28 prosentilla ja tuotantotonnikohtaiset hiilidioksidipäästöt ovat puolittuneet vuodesta 2008. Lisäksi toimipaikoilla on aloitettu aurinkoenergian hyödyntäminen.

Lisäkustannuksia tähän pisteeseen pääseminen ei ole vaatinut. Unilever on onnistunut kattamaan ne esimerkiksi sähkönhankintasopimuksilla saavutettujen säästöjen avulla.

Safe Harbour

Where relevant, these actions are subject to the appropriate consultations and approvals.

This announcement may contain forward-looking statements, including 'forward-looking statements' within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as 'will', 'aim', 'expects', 'anticipates', 'intends', 'looks', 'believes', 'vision', or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Unilever Group (the 'Group'). They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.

Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements. Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are: Unilever's global brands not meeting consumer preferences; Unilever's ability to innovate and remain competitive; Unilever's investment choices in its portfolio management; inability to find sustainable solutions to support long-term growth; the effect of climate change on Unilever's business; customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain; the cost of raw materials and commodities; the production of safe and high quality products; secure and reliable IT infrastructure; successful execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic and political risks and natural disasters; financial risks; failure to meet high and ethical standards; and managing regulatory, tax and legal matters. These forward-looking statements speak only as of the date of this announcement. Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group's expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based. Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group's filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including in the Annual Report on Form 20-F 2018 and the Unilever Annual Report and Accounts 2018.