Alan Jope, Unilever: ”woke-washing” uhkaa alan uskottavuutta

Cannes - Unileverin toimitusjohtaja Alan Jope varoitti tänään, että ”woke-washing” – tuotemerkkikampanjat, jotka lupaavat parantaa maailmaa, mutta eivät ryhdy tositoimiin – heikentävät mainosalan uskottavuutta ja luottamusta.

Alan Jope

Jope puhui vuoden 2019 Cannes Lions International Festival of Creativity -tapahtumassa: ”Merkityksellisyys on yksi mielenkiintoisimmista mahdollisuuksista alallamme niiden 35 vuoden aikana, jotka olen työskennellyt markkinoinnin parissa. Oikein ja vastuullisesti käytettynä se auttaa meitä palauttamaan luottamuksen teollisuuteemme, vapauttamaan luovuutta työssämme ja kasvattamaan rakastamiamme tuotemerkkejä.

”Merkityksellinen markkinointi on kuitenkin tärkeässä tienristeyksessä. ”Woke-washing” on toimialamme vitsaus. Se on merkityksellisyyden vastakohta. Se vaarantaa juuri sen mahdollisuuden, että voisimme olla mukana ratkaisemassa monia maailman ongelmista. Lisäksi se uhkaa tuhota jo entuudestaan kortilla olevan luottamuksen toimialaamme kohtaan.

”On liian monta esimerkkiä tuotemerkeistä, jotka kaivavat maata merkityksellisen markkinoinnin alta käynnistämällä kampanjoita, jotka ovat pelkkää sanahelinää. Merkityksellisyyteen perustuva tuotemerkkiviestintä ei ole vain vetoamista tunteisiin. Se on tarttumista toimeen”, Jope lisäsi.

Hän kehotti mainostajia ja niiden edustajia pitämään toisiaan tilivelvollisina ja hylkäämään sellaiset kampanjat, joissa merkityksellisyys on vain silmänlumetta. Lisäksi hän vannoi, että toimijat, jotka tunnetaan epärehellisestä markkinoinnista, eivät edusta Unileverin tuotemerkkejä.

”Unilever ei osallistu valheelliseen merkityksellisyyteen, eikä työskentele sitä edustavien kanssa. Sen sijaan juhlimme ja palkitsemme loistavaa työtä ja luovuuden voimaa, jotka voidaan vapauttaa, kun tuotemerkkiemme viestinnän ja toiminnan keskipisteeseen asetetaan olennaisen tärkeät ongelmat.”

Hän kutsui koko toimialansa vapauttamaan merkityksen ”luovilla ideoilla, jotka liikuttavat ihmisiä, muuttavat käsityksiä ja kannustavat toimintaan”. Hän kutsui mainostajia ”työskentelemään Unileverin kanssa uudella tavalla ja ehdottamaan uusia ideoita sellaisiin muutoksiin käytöksessä ja kulttuurissa, joita tarvitaan aikamme suurten haasteiden korjaamiseen”.

Jope huomautti, että kuluttajat siirtyvät nopeasti kohti tuotemerkkejä, jotka ymmärtävät asian ja hyväksyvät sen, että heidän tehtävänsä yhteiskunnassa ylittää tuotteiden myynnin:

• 64 % kuluttajista eri puolilla maailmaa kertoo valitsevansa tuotemerkkejä sen perusteella, että ne ottavat kantaa sosiaalisiin ongelmiin1
  • 91 % milleniaaleista vaihtaisi tuotemerkin toiseen, joka kannattaa aatetta2
  • Tuotemerkit, jotka tunnetaan sitoutumisesta merkityksellisiin asioihin, ovat kasvaneet kaksi kertaa muita nopeammin viimeisten 12 vuoden aikana3

Hän totesi, että ”merkityksettömillä brändeillä ei ole tulevaisuutta Unileverillä”. Tämä on jatkoa viime viikolla julkistetulle tiedolle siitä, että 28 kestävää tuotemerkkiä, mukaan lukien Dove, Knorr, Persil/OMO, ja Rexona, kasvoivat 69 % muuta liiketoimintaa nopeammin vuonna 2018. Vuonna 2017 kasvunopeus oli 47 prosenttia.

Jope päätti esityksensä toteamukseen: ”Annamme kaikkemme merkityksen puolesta.”

LOPPU

1Edelman Earned Brand

2Cone Communications Research

3Kantar Purpose 2020

Safe Harbour

Where relevant, these actions are subject to the appropriate consultations and approvals.

This announcement may contain forward-looking statements, including 'forward-looking statements' within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as 'will', 'aim', 'expects', 'anticipates', 'intends', 'looks', 'believes', 'vision', or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Unilever Group (the 'Group'). They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.

Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements. Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are: Unilever's global brands not meeting consumer preferences; Unilever's ability to innovate and remain competitive; Unilever's investment choices in its portfolio management; inability to find sustainable solutions to support long-term growth; the effect of climate change on Unilever's business; customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain; the cost of raw materials and commodities; the production of safe and high quality products; secure and reliable IT infrastructure; successful execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic and political risks and natural disasters; financial risks; failure to meet high and ethical standards; and managing regulatory, tax and legal matters. These forward-looking statements speak only as of the date of this announcement. Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group's expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based. Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group's filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including in the Annual Report on Form 20-F 2018 and the Unilever Annual Report and Accounts 2018.