4. UNILEVER myy leviteliikteoiminnan KKR:lle €6,825 mrd

UNILEVER myy leviteliikteoiminnan KKR:lle €6,825 mrd

Lontoo/Rotterdam joulukuu 15 2017 – Unilever, yksi maailman johtavista henkilökohtaisen hygienian, kodin puhtauden sekä elintarviketuotteiden toimittaja, on saanut KKR:ltä sitovan ostotarjouksen globaalista leviteliitoiminnasta, €6,825 mrd.

Unileverin logo deodoranttitehtaan sisäänkäynnillä Meksikon Jiutepecissa

Paul Polman, Unileverin CEO sanoi: ” Tämän vuoden huhtikuussa asetimme 2020 ohjelman kiihdyttämään vastuullista arvon tuottoa. Pitkän Unilever-historian jälkeen päätimme, että leviteliiketoiminnan tulevaisuus on konsernin ulkopuolella. Tämän päivän ilmoituksella otetaan seuraava askel portfoliomme terävöittämisessä pitkän aikavälin kasvua varten. Olen vakuuttunut, että KKR:n omistuksessa leviteliiketoiminta ikonisine tuotemerkkeineen pystyy saavuttamaan täyden potentiaalinsa sekä täyttämään sosiaalisen vastuunsa.”

Nicolas Liabeuf, Spreads CEO, joka jatkaa liiketoiminnan johdossa lisäsi: ”Leviteliiketoiminnassa on positiivista voimaa, ja olemme innoissamme saadessamme jatkaa tätä matkaa KKR:n kanssa. Olemme vakuuttuneita, että sekä liiketoiminta että ihmistemme yrittäjämäinen henki menestyvät uuden omistajan kanssa.”

Jonathan Huth, Head of KKR EMEA, sanoi: “Leviteliiketoiminnan vahva kuluttajatuotemerkkejä sisältävä portfolio luo tukevan perustan tulevaisuuden kasvulle. Odotamme innolla päästessämme tukemaan liiketoiminnan kasvutavoitteita globaalilla verkostollamme ja asiantuntemuksellamme. Samanaikaisesti jatkamme Unileverin kestävän kehityksen mukaista hankintatoimintaa ml. työskentelemällä kohti 100 % kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti hankittua palmuöljyä vuoteen 2019 mennessä.”

Investoinnin rahoittavat KKR:n eurooppalaiset ja pohjois-amerikkalaiset yksityiset sijoitusrahastot.

Tarjous edellyttää tietyillä alueilla viranomaishyväksyntää sekä yhteistoimintaneuvotteluja. Kaupan odotetaan tapahtuvan lopullisesti vuoden 2018 puolivälissä. Unilever aikoo palauttaa saamansa tuoton osakkeenomistajille, ellei ilmene vaihtoehtoisia, lisäarvoa tuottavia ostokohteita. Liiketoimi on 2-luokan liiketoimi UK:n listaussäännöstöjen mukaan. Lisätietoja Unileverin leviteliiketoiminnasta alta.

Unilever Investor Relations:

investor.relations@unilever.com