4. WWF ja Unilever metsien asialla

WWF ja Unilever metsien asialla

Unilever ja maailman johtava luonnonsuojelujärjestö WWF aloittavat vuoden mittaisen kansainvälisen yhteistyön, jonka tavoitteena on suojella miljoona puuta ja saada kuluttajat mukaan taisteluun metsäkatoa vastaan. Metsäkato on yksi suurimmista ilmastonmuutoksen aiheuttajista.

WWF:n ja Unileverin aloittaman yhteistyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta sekä metsien tärkeydestä maapallolle että ongelmista, jotka ovat uhkia metsille. Metsäkadolle menetetään vuosittain Englannin kokoinen alue, ja viidennes maailman kasvihuonekaasupäästöistä johtuu metsäkadosta ja metsien tilan huononemisesta. Kampanjalla pyritään osallistamaan kuluttajia ja antamaan heille käytännön tapoja vaikuttaa ja saada äänensä kuuluviin ennen Pariisissa joulukuussa pidettävää YK:n ilmastokokousta.

Osana yhteistyötä Unilever ja WWF auttavat miljoonan puun suojelemisessa tukemalla metsänsuojeluohjelmia Brasiliassa ja Indonesiassa, joissa metsäkato on tilastojen valossa ollut aina kaikkein pahinta. Maissa sijaitsee eräitä maailman suurimpia koskemattomia metsäalueita.

WWF Internationalin pääjohtaja Marco Lambertini: ”Yhteistyö Unileverin kanssa tarjoaa mahdollisuuden saada miljoonia kuluttajia mukaan puolustamaan metsiä ja ilmastoa. Se on myös tilaisuus innostaa ihmisiä positiiviseen muutokseen arjessa. WWF ja Unilever ovat työskennelleet yhdessä aiemminkin, kun ne olivat mukana perustamassa Marine Stewardship Council järjestöä 1990-luvulla. Siitä lähtien Unilever on kehittänyt omaa toimintaansa ja sitoutunut suojelemaan maapalloa. Toivomme muidenkin inspiroituvan ja seuraavan esimerkkiä.”

Unileverin toimitusjohtaja Paul Polman: ”Metsäkadon pysäyttäminen on erittäin tärkeää taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Metsät ovat merien jälkeen maailman suurin hiilivarasto, ja ne kannattelevat 80:tä prosenttia maailman biodiversiteetistä. Yrityksenä meille on tärkeää, että toimimme kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja autamme myös kuluttajia elämään kestävästi. Pitkällä aikavälillä se on välttämätöntä – sekä moraalin että liiketoiminnan kannalta katsottuna. Olemme iloisia tästä yhteistyöstä WWF:n kanssa ja tahdomme tuoda yhteen ihmisiä, jotka haluavat taistella metsäkatoa vastaan”.

Tästä päivästä lähtien kuluttajat voivat osoittaa tukensa osoitteessa

Elokuussa 2015 lanseerataan yhtä aikaa sekä Isossa-Britanniassa, Brasiliassa, Indonesiassa että Yhdysvalloissa sosiaalisen median kampanja, jonka tavoitteena on saada kuluttajat mukaan taisteluun metsäkatoa vastaan.

WWF: Rebecca Pain

rpain@wwf.org.uk

puhelin: +44 (0)1483 412303

matkapuhelin: +44 (0)7971 149666

Unilever: Helen Dodd

Helen.Dodd@unilever.com

puhelin: +44 (0) 20 7822 6404

matkapuhelin: +44 (0) 7920 254 650

Lisätietoa toimittajille:

WWF on yksi maailman suurimmista riippumattomista luonnonsuojelujärjestöistä. Sen maailmanlaajuiseen verkostoon kuuluu yli 5 miljoonaa tukijaa, ja sillä on toimintaa yli 100 maassa. Innostamalla ihmisiä ja yhteisöjä toimimaan WWF pyrkii suojelemaan maapallon luontoa ja luomaan ratkaisuja maapalloa uhkaaviin ympäristöongelmiin sekä ihmisten että luonnon parhaaksi. Lisätietoja WWF:n työstä, historiasta ja nykyisestä toiminnasta on sivustossa wwf.org.uk

Unilever on yksi maailman johtavista ruoka-, kodinhoito- ja hygieniatuotteiden toimittajista. Sen tuotteita myydään yli 190 maassa ja ne tavoittavat päivittäin 2 miljardia kuluttajaa. Unileverillä on 172 000 työntekijää ja sen myynti oli 48,4 miljardia euroa vuonna 2014. Yli puolet (57 %) yhtiön toiminnasta on nopeasti kasvavilla ja kehittyvillä markkinoilla. Unileverillä on yli 400 tuotemerkkiä, joita käytetään kodeissa ympäri maailmaa. Niitä ovat muun muassa Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Marmite, Magnum ja Lynx.

Unileverin Sustainable Living Plan (USLP) ohjelman tavoitteena on

• erottaa liiketoiminnan kasvu ympäristövaikutuksesta
  • auttaa yli miljardia ihmistä parantamaan terveyttään ja hyvinvointiaan
  • kohentaa miljoonien ihmisten toimeentuloa vuoteen 2020 mennessä.

Unilever sijoittui sektorillaan ensimmäiseksi Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä vuonna 2014. FTSE4Good Index indeksissä se saavutti 5 ympäristöpistettä, mikä on korkein arvosana. Vuonna 2015 Unilever oli vuosittaisen GlobeScan/SustainAbility-tutkimuksen listajohtaja jo viidentenä vuotena peräkkäin. Se nimettiin samana vuonna myös Oxfamin Behind the Brands listan kestävimmäksi elintarvike- ja juomateollisuusyritykseksi.

Unilever on nimetty LinkedIn-palvelun halutuimmat työnantajat Top 3 listalle.