3. Lehdistötiedotteet
  4. Unilever saavuttaa kaatopaikkajätteen nollatason virstanpylvään

Unilever saavuttaa kaatopaikkajätteen nollatason virstanpylvään

Yhtiön toiminnot Euroopassa eivät tuota lainkaan kaatopaikkajätettä

Unileverin maailmanlaajuinen 242 tehtaan verkosto pääsi yhdeksän kuukautta sitten, ilmeisesti ensimmäisenä maailmassa, kaatopaikkajätteen¹ nollatasolle, ja tänään yhtiö ilmoitti päässeensä Euroopassa kaatopaikkajätteen nollatasolle. Se tarkoittaa, että tuotantolaitosten lisäksi Unileverin omistamat tai kokonaan käyttämät tilat, logistiikkatoiminnot, jakelukeskukset tai toimistot eivät tuota kaatopaikkajätettä Euroopassa².

Unilever asetti päämääräkseen saavuttaa yhtiössä kaatopaikkajätteen nollatason tammikuussa 2015. Sen Euroopan toiminnot saavuttivat uuden tavoitteen ensimmäisinä, ja seuraavat 63 laitosta eivät tuota lainkaan kaatopaikkajätettä. Unilever pyrkii maailman ensimmäiseksi nollajäteyhtiöksi vuoden loppuun mennessä ja jatkaa työtä läpi oko arvoketjun nollajätetason saavuttamiseksi.

Unileverin Hankintajohtaja Pier Luigi Sigismondi sanoi: ”Kaatopaikkajätteen nollataso on keskeinen osa Unileverin kestävän kehityksen päämääriä. Haluamme tällä tavalla tukea koko teollisuudenalan muutosta. Tämän vuoden kesäkuussa solmimme yhteistyön yritysten, asiantuntijoiden ja vaikuttajien kanssa luodaksemme henkilökohtaisen yhteyden tähän ympäristöä ja yhteisöä koskettavaan ongelmaan. Uskomme, että tällä tavoin jätteestä päästään aivan uudella tavalla eroon. Eurooppalaiset tiimimme ovat saavuttaneet tärkeän virstanpylvään ja osoittaneet, että tehtaidemme saavutuksia johtanutta mallia ja ajattelutapaa voidaan soveltaa myös muualla kuin tuotannossa.

Maailmalla keskitytään Yhdistyneiden kansakuntien maailmanlaajuisiin tavoitteisiin, jotka pyrkivät kunnianhimoisesti lopettamaan äärimmäisen köyhyyden, poistamaan epätasa-arvon ja saamaan ilmastonmuutoksen hallintaan vuoteen 2030 mennessä. Siksi meidän kaikkien täytyy juuri nyt tarttua jäteasioihin.”

Unileverin Euroopan liiketoimintajohtaja Jan Zijderveld lisäsi: ”Olemme ylpeitä siitä, että kaikki Euroopan toimipaikkamme eivät tuota enää lainkaan kaatopaikkajätettä. Nollajäteyhtiöksi pääseminen on haasteellista, koska emme omista tai ole edes pääosakkaita monissa tiloissamme. Tiimimme ovat käyttäneet paljon energiaa ja osoittaneet todellista yrittäjähenkeä ja aloitekykyä haasteiden voittamiseksi. Tämä on vain yksi alueista, joita Unilever pyrkii Sustainable Living Planin kautta juurruttamaan organisaatioonsa ja viestimään tuotemerkkiensä avulla. Kestäväää kehitystä edistävät tuotemerkkimme tuottavat lisää kasvua ja säästöjä resurssitehokkuuden ja materiaalinkäytön avulla. Nämä ovat konkreettisia näyttöjä kestävän kehityksen merkityksestä liiketoiminnassa.”

Lisätietoja Helen Dodd helen.dodd@unilever.com +44 (0) 7920 254 650

Lisätietoa toimittajille

• ¹ Ongelmajäte käsittää vain hyvin pienen osuuden tehdasjätteen kokonaismäärästä. Ongelmajätteesen luokiteltavat materiaalityypit vaihtelevat eri maiden paikallisten jätemääräysten mukaan.
  • ² Eurooppalaiseksi nollajäteyhtiöksi pääseminen tarkoittaa, että tuotantolaitosten lisäksi kaikki Unileverin omistamat tai kokonaan käyttämät toimistot, jakelukeskukset ja varastot eivät tuota kaatopaikkajätettä. Nyt aiomme mennä pidemmälle ja saavuuttaa nollajätetason monikäyttöjakelukeskuksissa ja toimistoissa, joissa Unilever ei ole omistaja eikä ainoa asiakas sekä laitoksissa, joista Unilever hallitsee alle 35 prosenttia.
  • Unilever ilmoitti tammikuussa 2015 saavuttaneensa vaarattoman kaatopaikkajätteen nollatason maailmanlaajuisessa 242 tuotantolaitoksen verkostossaan 67 maassa. Näin siitä tuli ilmeisesti maailman ensimmäinen tässä mittakaavassa nollajätteeseen päässyt.
  • Lue lisää tammikuun 2015 ilmoituksesta täältä
  • Lue lisää Unilever/2degrees Zero Waste Mindset -tapahtumasta kesäkuussa 2015 täältä
  • 2degrees on johtava kestävän liiketoiminnan yhteistyöalusta ja -palvelu, jolla on 43 800 jäsentä 177 maassa. 2degrees on myös esitellyt Unileverin nollajäteohjelman maailmanlaajuisella yhteistyökartallaan.

Tietoa Unileveristä:

Unilever on maailman johtavia elintarvikkeiden, kodin ja henkilökohtaisen hygienian tuotteiden toimija, jonka tuotteita myydään yli 190 maassa. Unileverin tuotteita käyttää päivittäin yli 2 miljardia kuluttajaa. Yhtiöllämme on 174 000 työntekijää, ja liikevaihtomme oli 48,4 mrd € vuonna 2014. Yli puolet yhtiömme liikevaihdosta tulee kehittyviltä markkinoilta (57 % vuonna 2014). Tuotevalikoimaamme kuuluu maailman tunnetuimpia tuotemerkkejä kuten OMO (Persil), Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Magnum, Rexona ja Axe. Suomessa tuotteitamme ovat myös Turun Sinappia ja Ingman-jäätelöt.

Unilever Sustainable Living Plan -ohjelman (USLP) tavoitteena on kaksinkertaistaa yrityksemme liikevaihto ja samanaikaisesti vähentää ekologista jalanjälkeä, sekä lisätä myönteisiä sosiaalisia vaikutuksia. USLP on yrityksemme strateginen vastaus haasteisiin, joita kohtaamme toimiessamme epävakaassa maailmassa.

Ohjelman kolme tavoitetta ovat:

• Auttaa yli miljardia ihmistä parantamaan terveyttään ja hyvinvointiaan
  • Kasvaa ilman haitallisia ympäristövaikutuksia
  • Parantaa miljoonien ihmisten toimeentuloa vuoteen 2020 mennessä

Näiden tavoitteiden tukemiseksi yhtiömme on määrittänyt yhdeksän sitoumusta, joilla tuetaan tavoitteiden toteutumista sosiaalisilla, ympäristöön liittyvillä ja taloudellisilla alueilla.

Unilever on noteerattu Dow Jones Sustainability -indeksissä alansa ykköseksi 14 yhtäjaksoisen vuoden ajan. FTSE4Good Index-sarjassa yritys saavutti korkeimmat ympäristöpisteet 5, mikä johti pääsyyn FTSE4Good Environmental Leaders Europe 40-indeksiin. Vuonna 2014 yritys oli johdossa Global Corporate Sustainability Leaders GlobeScan / SustainAbility vuosittaisessa tutkimuksessa - neljättä vuotta peräkkäin. Vuonna 2014 Unilever nimettiin LinkedIn-palvelussa 3 kaikkien alojen halutuimmista työnantajista sekä kaikkein halutuimmaksi FMCG-työnantajaksi maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Unileveristä ja tuotemerkeistä www.unilever.fi ja www.unilever.com.

Unilever Finland Oy vaihde
Rointeentie 10