3. Lehdistötiedotteet
  4. Unilever säästää miljoona tonnia CO2-päästöjä – ja 244 miljoonaa euroa

Unilever säästää miljoona tonnia CO2-päästöjä – ja 244 miljoonaa euroa

Unilever on saavuttanut uuden merkkipaalun vain kolme kuukautta sen jälkeen, kun se ilmoitti alan johtavasta saavutuksestaan olla viemättä mitään jätteitä kaatopaikalle globaalista tehdasverkostostaan. Nyt se on säästänyt tuotantoverkostossaan miljoona tonnia CO2-päästöjä vuoden 2008 jälkeen. Energiankulutusta on vähennetty 20 % – samalla energiamäärällä pyöritettiin aiemmin 40 tehdasta tai sen hiilimäärä vastasi yli 3 237 neliökilometrin verran metsää yhdessä vuodessa. Tästä on ollut tuloksena myös huomattava 244 miljoonaa euron säästö kuluissa.

CO2-päästöjen säästöt ovat globaalin strategian ansiota, mukaan lukien kierrätystalouden mukaiset lähestymistavat, kuten:

• Etelä-Afrikassa Floran, Storkin, Raman ja Rondon siemenöljyn sivutuotetta käytetään polttoaineena kuumavesisäiliöissä, jotta energia saadaan takaisin tehtaan käyttöön.
  • Iso-Britanniassa Marmite-tehtaassa muunnetaan 18 000 tonnia kiinteää Marmite-jätettä metaaniksi anaerobisessa kattilassa, jota käyttämällä saadaan 30 % tehtaan lämpöenergiasta.

Ilmoitus julkaistiin ennen Pariisin ilmastoviikkoa (18.–22. toukokuuta). Unilever on mitannut kasvihuonepäästöjään vuodesta 1995 lähtien. Energiankulutuksen vähentämisestä on hyötyä ympäristölle ja lisäksi sillä on selkeä liiketoiminnallinen tarkoitus, sillä se auttaa vähentämään kuluja. Tämä puolestaan tarkoittaa, että energian hintamarkkinoiden muutokset vaikuttavat Unileveriin vähemmän, joten liiketoiminnan kestävyys paranee.

Unilever pyrkii jatkossakin vähentämään energiankulutustaan ja vaihtaa uusiutuvan energian käyttöön siellä, missä se on kustannustehokasta. Tämä on ollut suuri muutos Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, missä kaikki Unileverin tehtaiden ostama sähkö on peräisin uusiutuvista lähteistä. Eripuolilla maailmaa 28 % Unileverin tehtaiden käyttämästä energiasta on peräisin uusiutuvista lähteistä, ja 39 % sähköenergiasta saadaan uusiutuvista lähteistä.

Unileverin tavoite on saavuttaa uudistuvan energian käytön määräksi 40 % vuoteen 2020 mennessä ja se pyrkii 100 % uusiutuvan energian käyttöön tulevaisuudessa. Unilever on liittynyt myös RE100-kampanjaan nopeuttaakseen siirtymistä uusiutuvan energian käyttöön luodakseen terveemmän ja kestävämmän ympäristön. Kampanjan tavoite on saada ainakin 100 maailman vaikutusvaltaisinta yritystä liittymään RE100-kampanjaan ja sitoutua siirtymään 100 % uusiutuvan sähkön käyttöön.

Unilever auttaa myös muita aloja vähentämään hiilipäästöjä. Indonesiassa lietejäte menee toisen yrityksen sementtimateriaaliksi – mikä puolestaan auttaa vähentämään CO2-päästöjä, sillä sementtiteollisuus on 6. suurin kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttaja maailmassa.

Unileverin Hankintajohtaja Pier Luigi Sigismondi sanoo: ”Olemme iloisia saavutettuamme tämän tärkeän etapin CO2-päästöjen vähentämisessä.

Energiankulutuksen vähentäminen pienentää kasvihuonekaasupäästöjä – hiilimäärä vastaa 3 137 neliökilometriä metsää joka vuosi – ja vähentää samalla kulujamme. Vuoden 2008 jälkeen olemme säästäneet yli 244 miljoonaa euroa CO2-päästöjä vähentämällä.

Toimitusketjumme siirtyy yhä enemmän käyttämään energiaan, jota saadaan tuulesta, auringosta ja biomassasta, ja muunnamme valmistusprosesseissa syntyvän kuumuuden energiaksi tehtaisiimme. Olemme menossa oikeaan suuntaan saavuttaaksemme tavoitteemme, joka on 40 % uudistuvan energian käyttö vuoteen 2020 mennessä.

Ilmastonmuutoksella on valtava vaikutus ympäristöön ja liiketoimintaan. Pariisin ilmastoviikon kynnyksellä osoitamme, että kestävä kehitys edistää kasvua ja se on ainoa pitkän aikavälin vaihtoehto liiketoiminnalle epävakaassa maailmassa.” Lisätietoa toimittajille Unileverillä on selkeää näyttöä ympäristöystävällisen toiminnan parantamisesta veden, jätteiden ja CO2-päästöjen osalta. Tammikuussa 2015 yhtiö ilmoitti saavuttaneensa tavoitteen olla viemättä jätteitä lainkaan kaatopaikalle. Se jakaa menetelmänsä tämän saavuttamiseen lähikuukausina.

Lisätietoa toimittajille

Tietoja RE100-kampanjasta

RE100 on globaali aloite, joka kannustaa ja tukee suuria yrityksiä sitoutumaan 100 % uudistuvan energian käyttöön toiminnassaan. Sen tavoite on, että 100 maailman vaikutusvaltaisinta yritystä sitoutuu 100 % uusiutuvan energian käyttöön.

The Climate Groupin, CDP:n ja International Renewable Energy Agency (IRENA) -organisaation johtama RE100 jakaa kiinnostavia liiketoimintamalleja uudistuvan energian suhteen, puuttuu laajamittaisen käyttöönoton esteisiin, kehittää avoimia raportointimekanismeja ja tunnistaa tarpeelliset lainsäädännölliset uudistukset.

RE100 lisää valtavasti yksityisen sektorin kysyntää uudistuvan energian suhteen ja nopeuttaa globaalien energiamarkkinoiden muutosta. Siten se mahdollistaa siirtymisen vähähiiliseen ja vauraampaan tulevaisuuteen.

Seuraavat yritykset ovat liittyneet RE100-kampanjaan ja sitoutuneet julkisesti siirtymään 100 % uudistuvan energian käyttöön: BT Group, Commerzbank, Elion Resources Group, Formula E, H&M, Infosys, IKEA, KPN, Mars, Nestlé, Philips, Reed Elsevier Group, J. Safra Sarasin Bank, SAP, SGS, Swiss Re, YOOX Group.

RE100 on We Mean Business -yhteenliittymän aloite.

theRE100.org

Tietoja The Climate Groupista

The Climate Group on palkittu kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö. Tavoitteemme on vauras, vähähiilinen tulevaisuus. Uskomme, että tämä saavutetaan ”puhtaalla vallankumouksella”: nopea siirtyminen vähähiiliseen energiaan ja teknologiaan. Työskentelemme yritys- ja hallituskumppaneiden kanssa kehittääksemme ilmastorahoitusmekanismeja, innovaatioita edistäviä liiketalousmalleja ja tukevia poliittisia puitteita. Kutsumme koolle johtajia, jaamme konkreettisia todisteita onnistuneesta vähähiilisestä kasvusta ja luotsaamme käytännöllisiä ratkaisuja, joita voidaan kopioida maailmanlaajuisesti.

Vuodesta 2009 lähtien The Climate Group on kutsunut koolle New Yorkin ilmastoviikon, joka on vuosittainen kansainvälinen hallituksille, yrityksille ja kansalaisille tarkoitettu foorumi, jossa tehdään yhteistyötä rohkeiden ilmastoaloitteiden ja vähähiilisen johtajuuden suhteen. Syyskuussa 2014 New Yorkin ilmastoviikko isännöi 150 tapahtumaa tukeakseen YK:n ilmastokokousta.

The Climate Groupilla on toimistoja Kiinassa, Pohjois-Amerikassa, Intiassa ja Euroopassa.

Lisätietoja sivulla www.theclimategroup.org(Link opens in a new window)

Seuraa meitä Twitterissä @climategroup käyttämällä hashtageja #cleanrevolution ja #RE100

Press-Office.London@Unilever.com

mediarelations.rotterdam@Unilever.com