4. Unileverin saavuttanut tavoitteensa sertifioidusta ja jäljitettävissä olevasta palmuöljystä

Lontoo / Rotterdam – 19 marraskuuta 2014 - Unilever julkaisi tänään kestävän kehityksen mukaisen palmuöljyraporttinsa korostaen merkittävää edistymistä palmuöljyn jäljitettävyydessä.

58 % globaalista volyymistä tulee nyt jäljitettävistä lähteistä

• Kaikki Euroopassa käytetty palmuöljy on 100% jäljitettävää ja sertifioitua vuoden 2014 loppuun mennessä
  • Unileverillä on nyt näkyvyys noin 1 800 raakapalmuöljy tehtaalle, mikä vastaa kahta kolmasosaa maailman palmuöljyteollisuudesta
  • 58% palmuöljystä voidaan jäljittää tunnetuille tehtaille

Palmuöljyn lähteen tunnistaminen on elintärkeää, jotta metsien häviäminen saadaan pysäytettyä, jotta yhteisöt ja ympäristö eivät tuhoudu. Unileverin Sustainable Palm Oil Progress Report 2014 julkaistiin tänään 12. Round Table of the RSPO-järjestön kokouksessa Kuala Lumpurissa.

2014 merkittävä vuosi

Pier Luigi Sigismondi, Unilever hankintajohtaja sanoo: “2014 on ollut merkittävä vuosi luodessamme läpinäkyvämpää palmuöljyteollisuutta. Lähteen tunnistaminen on merkittävä askel matkallamme. Haaste on valtava eikä helppo saavuttaa, mutta olemme päättäväisiä ja voimme nyt kertoa hyvästä edistymisestä. Haluamme jakaa oppimme koko teollisuuden kanssa.”

Sigismondi jatkaa: “Kyseessä on toimiminen planeettamme ja kuluttajiemme parhaaksi, sillä tervettä liiketoimintaa ei voi harjoittaa sairaassa maailmassa. Tahdomme edelleenkin vastata kuluttajiemme päivittäisiin tarpeisiin tulevien vuosikymmenten ajan, mikä tarkoittaa täysin kestävän kehityksen mukaista hankintatoimea. Metsäkadon pysäyttäminen on lopputavoitteemme, johon olemme sitoutuneet.”

Mahdollisuuksia pienviljelijöille

Unilever on täysin sitoutunut toimimaan pienviljelijöiden hyväksi yhdessä toimittajiensa kanssa parantaakseen elinolosuhteita, tuloja sekä työskentelyolosuhteita.

Tiukempi yhteistyö palmuöljyn pienviljelijöiden kanssa on seuraava vaihe haasteen toteuttamisessa, ja se on kriittistä täyden jäljitettävyyden saavuttamiseksi. Monille kehittyvien markkinoiden pienviljelijöille palmuöljyn viljely tarjoaa tien pois köyhyydestä sekä mahdollisuuden parantaa perheiden asemaa kouluttamalla lapset. Unilever on mukana tämän tapaisissa ohjelmissa kuten esimerkiksi yhteistyökumppanina IDH-järjestön kanssa Pohjois-Sumatralla. Lisäksi laajempi sosiaaliseen vaikutukseen perustuvaa yhteistyötä tehdään yhdessä Solidaridad-järjestön kohdistuen palmuöljyyn yhtenä Länsi-Afrikan pääraaka-aineista, ja mahdollisuutena laajentaa projektia Aasiaan ja Latinalaiseen- Amerikkaan.

Unilever kerää myös monia oppeja muista raaka-aineiden pienviljelijäohjelmistaan ja soveltaa niitä palmuöljyyn.

Unileverin visio on, että vuoteen 2020 mennessä saamme aikaan muutoksen palmuöljymarkkinoilla ja näemme miten koko teollisuudenala on siirtynyt 100 % kestävän kehityksen mukaisen palmuöljyn käyttöön. Unilever uskoo, että kannattavan ja kestävän kehityksen mukaisen palmuöljysektorin on saatava oikea tasapaino sosiaalisten, ympäristöön liittyvien ja taloudellisten tavoitteiden välillä. Kyseessä on laajalti jaettu vastuu hallitusten, yksityisen sektorin ja yhteiskunnan välillä. Siksi Unilever työskentelee yhdessä teollisuuden johtavien tahojen sekä kansalaisjärjestöjen kanssa löytääkseen ratkaisun metsien häviämiselle, suojellakseen kosteikkoja sekä edistääkseen myönteistä taloudellista ja sosiaalista vaikutusta paikallisissa yhteisöissä.

LOPPU

Lisää tietoa Unileverin matkasta kohti 100 % kestävän kehityksen mukaista palmuöljyä:

Marc Potma

Marc.Potma@unilever.com