4. Unilever osta yli

Unilever osta yli

Unilever ilmoitti tänään, että se ostaa yli puolet maataloudesta peräisin olevista raaka-aineistaan vastuullisesti, ja samalla edistyneen merkittävästi vuodelle 2020 asettamaansa 100 % tavoitettaan.

Jo nyt Unileverin saavuttama 36 % ylittää vuonna 2010 Unileverin vastuullisuusohjelman julkaisun yhteydessä asettaman välitavoitteen väliaikatavoitteen. Tavoitteen saavuttaminen on merkittävä etappi Unileverin vision toteuttamisessa, jonka mukaan yrityksen liiketoiminnan määrä kaksinkertaistuu samalla kun ympäristövaikutukset vähenevät ja myönteinen sosiaalinen vaikutus yhteiskunnassa kasvaa.

Unilever-konsernin ostojohtaja Marc Engel sanoo: ” Ilmastonmuutos, puhtaan veden saatavuus, ympäristöä kuormittavat maanviljelystavat sekä lisääntyvä väestönmäärä uhkaavat kaikki maatalousperäisten raaka-aineiden saatavuutta sekä ruoan turvallisuutta. Puolet Unileverin ostamista raaka-aineista on peräisin maa- ja metsätaloudesta, joten varmistamalla näiden materiaalien turvallisen saatavuuden ei liity pelkästään riskienhallinnointiin vaan vaikuttaa myös mahdollisuuteemme kasvaa tuotemerkkiemme erottuessa myönteisesti markkinoilla.”

Eräs esimerkki on Knorr-tuotemerkki, joka on tukenut kestävään kehitykseen perustuvaa elintarviketuoteryhmän kasvua. Tämän mahdollistaa Knorr Sustainability Partnership-rahasto, joka käyttää yli miljoona euroa vuodessa tukeakseen haastavia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia maanviljelysprojekteja.

Kaakaosta 43 % hankittiin kestävän kehityksen periaatteiden mukaan vuoden 2012 lopussa. Ja 64 % Magnum-jäätelössä käytetystä kaakaosta ostettiin Rainforest Alliance-sertifikaatin saaneilta viljelijöiltä. Tämä on saavutettu muun muassa yhteistyössä koulujen kanssa osoittamalla Rainforest Alliance hyöty maanviljelijöille sekä miten sertifikaatin vaatimukset täytetään myös jatkossa.

”Kun paikalliset maanviljelijät koulutetaan kestävän vastuulliseen maanviljelyyn ja samalla parantaa laatua, he voivat lisätä huomattavasti tuottoaan mikä on luonnollisesti tärkeätä Unileverille”, Engel lisää.

Lisää esimerkkejä vastuullisesta maatalouden raaka-aineostoista

• Palmuöljy

Kaikella ostetulla palmuöljyllä on nyt GreenPalm-sertifiointi. Unilever sitoutuu hankkimaan vain 100 % sertifioitua palmuöljyä, joka voidaan jäljittää takaisin plantaaseille, josta se on peräisin. Vuonna 2012 Unilever liittyi yhteen teollisuuden avaintekijöiden ja Kiinan hallituksen kanssa China Sustainable Palm Oil Supply Chain-foorumiin, jossa neuvoteltiin nopeammasta kehityksestä Kiinassa, joka on maailman toiseksi suurin palmuöljyn tuottaja.

• Sokeri

Unilever on ostanut ensimmäiset Bonsucro sokerihyvitykset ja on ensimmäinen Bonsucro-jäsen, jolla on hyvitykset maailmanlaajuisesti. Yhteistyössä Usina Sao Joaon kanssa Unilever hankki ensimmäiset 3 262 tonnia Bonsucro-hyvityksiä Brasiliassa kun hyvitystoiminta avattiin yrityksille joulukuussa 2012. Koska Unilever ei kuulu sokeriruokoliiketoiminnan päätekijöihin 0,26 prosentin markkinaosuudellaan hyvitysten osto korostaa Unileverin sitoutumisista vähentää suokeriruo’on viljelyyn liittyvää ympäristökuormitusta ja yhteiskuntaan kohdistuvia haittavaikutuksia.

• Vanilja

Yhteistyö erään maailman suurimman vaniljantuottajan Symrisen kanssa on tuottanut Unileverin käyttöön yrityksen ensimmäiset Rainforest Alliance (RA)-sertifioidut vaniljatangot. Yhteistyön hedelmänä Symrise on jo kouluttanut yli 1 100 viljelijää ja suunnitelmissa on kouluttaa vielä 5 000 lisää. Symrise työskentelee suoraan viljelijöiden kanssa parantaakseen vaniljan laatua koulutuksen avulla. Samalla kehitetään myös vaniljan hankintaketjun jäljitettävyyttä siten, että Unilever voi jäljittää vaniljan alkuperän pellolta kuluttajille.

• Auringonkukkaöljy

Etelä-Afrikassa Unilever on työskennellyt yhdessä tavarantoimittajansa Ceocon kanssa parantaakseen hankintaketjun jäljitettävyyttä. Limpoposta löytyi maatalousyhteisö, jonka hyvät toimintatavat voivat toimia projektin pilottina. Unilever ja Ceoco ovat työskennelleet yhdessä maanviljelijöiden kanssa tarjoamalla taloudellisia kannustimia kehittääkseen tuottavampia hybridisiemeniä. Öljyjen alkuperä voidaan jäljittää yksittäisille tiloille saakka, jossa siemenet on kasvatettu. Seuraavassa vaiheessa toimintatavat jalkautetaan viljelijöille muihin maakuntiin.

Unilever Finland

Roineentie 10