4. Palmuöjly

Palmuöjly

London/ Rotterdam/ Medan - 12 marraskuuta 2013, Unilever ilmoitti tänään nopeuttavansa merkittävästi muutosta kohti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti tuotetun palmuöljyn hankintaa sekä hankkivansa kaiken palmuöljyn jäljitettävistä lähteistä vuoden 2014 loppuun mennessä.

Hankintajohtaja Marc Engel: “Markkinoiden muutos voidaan saavuttaa vain siten, että kaikki osapuolet kantavat vastuun ja ovat tilivelvollisia kestävän kehityksen periaatteiden toteutumisesta. Edistymisemme tässä on ollut mahdollista, koska lukuisat strategiset toimittajamme ovat olleet tähän sitoutuneita. Jatkamme yhteistyötämme toimittajiemme, kansalaisjärjestöjen, (Roundtable Sustainable Palm Oil-järjestön (RSPO) ja loppukäyttäjien sekä muiden teollisuuden sidosryhmien kanssa kehittääksemme yhteistyömenetelmiä, joiden avulla voimme pysäyttää metsien hävittämisen, suojella turvesoita sekä ajaa paikallisten yhteisöjen ja ihmisten positiivista taloudellista ja sosiaalista vaikutusta.”

Richard Holland, WWF:n markkinamuutosaloitteesta vastaava johtaja sanoi: “Unileverin vuoden 2014 tavoitteeseen sitoutuminen on merkittävä askel jatkuvalla kehityspolulla kohti kestävän kehityksen mukaista palmuöljytuotantoa. Unileverin rooli ja toiminta ovat olleet suuresti apuna tällä tiellä. Yritys auttoi meitä perustamaan RSPO:n vuonna 2004 ja se on ollut vahvasti mukana kehittämässä siitä uskottavaa instituutiota ja standardia. Mutta yhtä tärkeää on ollut se, että Unilever on toteuttanut sitoutumisensa toiminnalla ostamalla RSPO-sertifioitua palmuöljyä. Siksi sijoitimme Unileverin teollisuuden huippujen kärkisijoille palmuöljyn hankinnan rankigissa. Mutta matka ei ole vielä päättynyt.

Jatkamme työtä Unileverin ja muiden toimijoiden kanssa RSPO:n kautta kannustaaksemme lisää kasvattajia hakemaan sertifiointeja ja valmistajia ja jälleenmyyjiä ostamaan sertifioitua palmuöljyä. Lisäksi WWF kannustaa alan johtavia yrityksiä asettamaan teollisuudelle hyvän vertailutason tärkeille osa-alueille kuten jäljitettävyyteen, turvesoiden suojeluun, merkittävien kasvihuonekaasujen vähentämiseen sekä metsien hävittämisen lopettamiseen. Kannustamme yrityksiä läpi koko palmuöljyn tuotantoketjun seuraamaan Unileverin asettamaa mallia.”

Unilever on eräs maailman eniten palmuöljyä ostavista yrityksistä, ja yritys käyttää palmuöljyä margariinin, jäätelön, saippuan ja shampoo tuotantoon. Yritys ostaa noin 1, 5 miljoonaa tonnia palmuöljyä vuosittain, mikä vastaa noin 3 % maailman kokonaistuotannosta.

Unilever on sitoutunut ajamaan markkinoiden muutosta kohti kestävämmän kehityksen periaatteiden mukaan tuotettua palmuöljyn tuotantoa. Yritys on RSPO-järjestön perustajajäsen sekä Consumer Goods Forum-organisaation kestävän kehityksen ohjausryhmän toinen puheenjohtaja sekä johtanut prosessia, jonka lopputuloksena syntyi Tropical Forest Alliance –järjestö, jonka tavoitteena on monien eri sidosryhmien yhteistyönä saada eri maiden hallitusten tavoitteeksi metsien hävittämisen pysäyttämisen.

Unilever Finland

Roineentie 10