Toggle Hae

NNR

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset muodostavat perustan pohjoismaiselle Avaimenreikämerkille, joka auttaa kuluttajia löytämään terveyden kannalta parhaat mahdolliset vaihtoehdot kaupasta. Suomessa Avaimenreikämerkkiä vastaa Sydänmerkki.

Monissa tapauksissa uudet näytöt eivät anna syitä muuttaa aikaisempia suosituksia, ne lähinnä vahvistavat jo olemassa olevia suosituksia. Vuoden 2012 NNR kuitenkin keskittyy aikaisempaa vahvemmin koko ruokavalion merkitykseen ja korostaa ruoan laatua sekä mistä ravintoaineet kuten rasva ja hiilihydraatit saadaan.

Joten mitä nämä uudet suositukset tarkoittavat? Monissa tapauksissa uudet näytöt eivät anna syitä muuttaa aikaisempia suosituksia, ne lähinnä vahvistavat jo olemassa olevia suosituksia. Vuoden 2012 NNR kuitenkin keskittyy aikaisempaa vahvemmin koko ruokavalion merkitykseen ja korostaa ruoan laatua sekä mistä ravintoaineet kuten rasva ja hiilihydraatit saadaan.

Tyypillisiin terveisiin ruokailutottumuksiin kuuluu uusien pohjoismaisten suositusten mukaan runsaasti kasviksia, hedelmiä ja marjoja, palkokasveja, säännöllisesti kalaa, kasviöljyjä, täysjyväviljaa, vähärasvaisia vaihtoehtoja maito- ja lihatuotteista, ja rajoitutetusti punaisia lihajalosteita, sokeria, suolaa ja alkoholia. Suosituksissa on myös selvä suositus siirtyä korkea-rasvaisesta vähärasvaiseen lihaan, vaihtaa voi- ja voipohjaiset levitteet kasviöljyihin ja kasviöljypohjaisiin levitteisiin kuten margariiniin ja kasvirasvalevitteisiin. Lisäksi suositellaan vaihtamaan runsaasti rasvaa sisältävät meijerituotteet vähärasvaisiin maitotuotteisiin sekä vaihtamaan vaalea vilja täysjyväviljaan.

Uusi painos Pohjoismaisista ravitsemussuosituksista (NNR 2012) julkaistiin 3. lokakuuta. Suositukset ovat pohjoismaisen ravitsemustieteen kulmakivi, ja niiden tehtävänä on antaa tieteeseen perustuva pohja kansallisille ravitsemussuosituksille, jotka on tarkoitettu terveelle väestölle. Suosituksissa tarkastellaan useita tekijöitä pyrittäessä yleisen terveyden edistämiseen pääpainona estää ruokavalioon liittyviä sairauksia sekä asettamalla eri ravintoaineiden saantisuositukset.

Uusi painos Pohjoismaisista ravitsemussuosituksista (NNR 2012) on yli sadan asiantuntijan työn tulos, jota johti Pohjoismaiden ministerineuvoston asettama työryhmä. Työ sisälsi systemaattisen tarkastelun uusimmasta tieteestä, raportteja, artikkeleita ja tutkimuksia vuodesta 2000 lähtien.

Tärkeintä on siis valita huolellisesti se mitä syö, lisätä vihannesten, hedelmien, marjojen ja kokojyväviljan määrää sekä huolehtia rasvan laadusta.

Pohjoismaisten ravitsemussuositusten päälähteinä ovat olleet monet kansalliset ruokavaliosuositukset Pohjoismaissa sekä työkalu, jonka avulla on arvioitu väestön saaman ravintoaineiden oikeaa määrää. NNR muodostaa perustan pohjoismaiselle Avaimenreikämerkille, joka auttaa kuluttajia löytämään terveyden kannalta parhaat mahdolliset vaihtoehdot kaupasta.

Pohjoismaissa noudatetaan samantapaisia ruokavalioita, joten yhteistyö mahdollistaa huolellisen materiaalin läpikäynnin sekä tieteeseen perustuvien suositusten laatimisen. Tämä on myös kustannustehokkaampaa ja siten saadaan pohjoismaihin ravitsemukseen liittyvä vahva poliittinen työkalu.

Unilever Finland

Roineentie 10

FI-00510 Helsinki

+358 10 75 901

riitta.jantunen@unilever.com

Lue lisää näistä aiheista
Takaisin ylös